Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Gezond gewicht

Dieet Pro

Als je een gezond gewicht hebt is het belangrijk om het gewicht te behouden. Dat is niet altijd makkelijk. Er blijven altijd verleidingen die niet goed voor je zijn. Denk aan het stukje gebak op het werk of de hapjes op een verjaardag. Als je deze snacks te vaak eet dan ben je niet gezond bezig en is de kans groot dat je aankomt. Hier volgen enkele tips om te zorgen dat je op je gezonde gewicht blijft.

  • Zorg voor variatie in je eten
  • Eet niet te veel ongezonde voedingsmiddelen zoals suiker, vet en alcohol
  • Kies voor vezelrijke producten zoals groeten en fruit
  • Ga sporten of beweeg regelmatig
  • Zorg dat je een actieve levensstijl hebt

Op hetzelfde gewicht blijven

Om te weten of je op hetzelfde gewicht blijft is het belangrijk om jezelf te wegen. Je kunt jezelf iedere week of maand wegen zodat je weet of je aangekomen bent of niet. Als je bent aangekomen dan kun je er iets aan doen. Kijk ook terug hoe dit gebeurt is en wat je moet doen om ervoor te zorgen dat dit niet weer gebeurt. Alleen dan kun je het voorkomen dat je je gezonde gewicht weer kwijtraakt.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Overgewicht

Als er sprake is van overgewicht wordt er veel overtollig vet opslagen in het lichaam. Overgewicht wordt een steeds groter probleem in Nederland. Het aantal mensen met overgewicht is de laatste jaren sterk gestegen. Het ontstaat als iemand te veel eet en te weinig verbruikt. Hierdoor is er een calorie-overschot wat leidt tot het stijgen van het gewicht. Vetten worden dan opgeslagen als reserves.

BMI berekening

Of iemand overgewicht heeft wordt berekend met de BMI berekening. Dit is een afkorting voor Body Mass Index. Er is sprake van overgewicht bij een BMI score hoger dan 30. De BMI zegt verder niet over waar het vet is opgeslagen. De BMI berekent het vet over het gehele lichaam in het totaal. Mannen hebben doorgaans vaker overgewicht dan vrouwen. Uitgaande van onderzoeken heeft circa 12% van de Nederlandse bevolking overgewicht. Hoe hoger de uitkomst van de BMI berekening, hoe groter de kans is op gezondheidsrisico’s. Het gewicht van mensen heeft invloed op hoeveel problemen men heeft met de gezondheid. Personen met een hoog gewicht hebben over het algemeen een ongezonde levensstijl en hebben slechte eetgewoontes.

Overgewicht verhoogt de kans op aandoeningen zoals:

  • diabetes type 2
  • hart- en vaatziekten
  • hoge bloeddruk
  • gewrichtsaandoeningen

Obesitas

Obesitas komt voor als iemand veel overgewicht heeft. Het is de ernstigste vorm van overgewicht. Er is dan veel vet opgeslagen in het lichaam. Om te bepalen of het om obesitas gaat is er de BMI berekening. Dit is de berekening van de Body Mass Index. Deze index geeft aan hoe zwaar iemand is in verhouding tot de lengte. Hoe hoger het resultaat van de BMI berekening, hoe meer sprake er is van overgewicht. Er wordt bij een BMI van hoger dan 30 gesproken van obesitas.

Gezondheidsproblemen

Personen met obesitas hebben ernstige gezondheidsrisico’s. Over het algemeen geldt dat deze personen ongezond eten en te weinig bewegen. Dat is het resultaat van een ongezonde levensstijl. Mensen met obesitas leven korter dan mensen met een gezond gewicht. Als je volgens de BMI berekening overgewicht hebt of obesitas neem dan contact op met de huisarts voor een gesprek met een diëtist of gezondheidsspecialist.

Ondergewicht

Ondergewicht komt voor als iemand te weinig weegt in verhouding tot de lengte. Het kan worden vastgesteld met een BMI berekening. Bij een BMI score van minder dan 18,5 spreekt men van ondergewicht. Dit is slecht voor de gezondheid. Gezond eten is belangrijk zodat het lichaam alle voedingsstoffen krijgt dat het nodig heeft. Het lichaam heeft voldoende vitamines, mineralen en eiwitten nodig om te kunnen functioneren.

Oorzaken

Ondergewicht kan meerdere oorzaken hebben. Over het algemeen kan gesteld worden dat er bij ondergewicht te weinig gegeten wordt of te veel energie verbruikt. Dit kan zijn door een gebrek aan eetlust bijvoorbeeld wegens een ziekte. Bij bejaarde patiënten komt deze reden vaak voor. Het is mogelijk dat iemand gezond leeft maar toch de licht is. Dit heeft te maken met de stofwisseling van de persoon. Zo zijn er vele oorzaken mogelijk voor ondergewicht.

Gezondheidsproblemen

Een te laag gewicht kan tot gezondheidsrisico’s leiden. De conditie kan sterk verslechteren en er kan energiegebrek ontstaan. Bij ondergewicht is botontkalking eveneens een reëel risico. Het advies voor mensen met overgewicht is om aan te komen. De huisarts kan je doorverwijzen naar een diëtist om je daarbij te helpen.

Body Mass Index berekenen

Als je wilt weten of je overgewicht hebt dan zijn er een aantal manieren beschikbaar om erachter te komen. De meest gebruikte methode is het meten van je Body Mass Index oftewel de BMI. Er wordt bij het berekenen van de BMI gekeken naar de verhouding tussen gewicht en lengte. Het resultaat van de berekening geeft aan of je overgewicht hebt of misschien wel ondergewicht. De BMI is te berekenen door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lengte in meters. De uitkomt van de berekening kun je vervolgens opzoeken in het schema hieronder:

  • minder dan 18,5: je hebt ondergewicht.
  • 18,5 t/m 24,9: je hebt een gezond gewicht.
  • 25 t/m 29,9: je hebt een matig overgewicht.
  • meer dan 30: je hebt ernstig overgewicht of obesitas.

Voor jongeren en ouderen kan de BMI niet berekend worden. Bij deze twee groepen verandert de samenstelling van het lichaam snel. De BMI berekening is ook niet geschikt voor personen die veel gesport hebben of nog steeds sporten. De berekening houdt geen rekening met veel spieren. Spieren wegen meer dan vet waardoor het BMI te hoog uitkomt.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef