Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Afvallen

Dieet Pro

Als je wilt afvallen dan moet je meer calorieën verbruiken dan wat je binnenkrijgt. Stel dat je 2500 calorieën op een dag verbruikt en je eet 2000 calorieën dan is er een tekort. Door het calorietekort dat gecreëerd wordt heeft het lichaam meer energie nodig dan het binnenkrijgt uit voeding. Het lichaam haalt de energie vervolgens uit vet. Veel mensen denken dat ze dan simpelweg het eten zoveel mogelijk moeten verminderen maar dat werkt averechts. Jezelf uithongeren is niet een goede manier om af te vallen. Het werkt misschien voor een korte periode maar daarna is het metabolisme al snel verstoord waardoor je niet meer afvalt en mogelijk zelfs aankomt in gewicht.

Het break-even punt

Als je precies hetzelfde aantal calorieën eet als dat er binnenkomen uit voeding dan val je niet af maar kom je ook niet aan. Je gewicht blijft hetzelfde. Als je af wilt vallen dan maakt het ook een verschil welke soorten calorieën je binnenkrijgt. Dit heeft vooral te maken met het hongergevoel. Doordat je minder eet heb je meer honger dan normaal. Om ervoor te zorgen dat het hongergevoel niet zo sterk aanwezig is kun je voedingsmiddelen eten die weinig calorieën hebben. Een voorbeeld hiervan is groenten.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Afvalmethodes

Diëten en afvalmethodes zijn big business. Er wordt veel geld door mensen aan besteed. De afslankpillen zijn enorm populair en dat is de laatste jaren alleen maar meer geworden. De advertenties in tijdschriften en op het internet nemen toe. Veel van de producten beloven je veel maar maken ze het ook waar? Dat is de vraag die veel mensen beantwoord willen zien. Tot nu toe blijft het altijd moeilijk te beoordelen. De pillen zijn meestal niet het enige dat gebruikt wordt om af te vallen. Meestal komt er ook een dieet aan te pas en ook meer lichaamsbeweging. Het effect van de pillen wordt daardoor moeilijk te meten.

Weight Watchers
Sommige afvalmethodes zijn wereldwijd bekend. Een voorbeeld hiervan is Weight Watchers. Afvalprogramma’s zoals Weight Watchers pakken het goed aan. Er is een compleet programma samengesteld om mensen af te laten vallen. Dat hoeft niet altijd met pillen te gebeuren. Het kan ook een dieet zijn waarbij je regels krijgt opgelegd van wat je wel en wat je niet mag eten. De meeste van deze diëten geven ook aan hoeveel je er van mag eten. Programma’s zoals Weight Watchers hebben aantoonbare resultaten geboekt. Het grote nadeel van programma’s zoals Weight Watchers is dat ze vaak duur zijn om te volgen en hiernaast zijn er veel restricties wat het eten betreft.

Afslankpillen
De afslankpillen zijn ook nog steeds mateloos populair. Veel mensen denken echter dat het wonderpillen zijn. Dat is niet het geval. De afslankpillen zijn slechts een hulpmiddel om af te vallen. Het zijn meestal natuurlijke ingrediënten die gebruikt worden voor de pillen maar de werking is twijfelachtig. Als de pillen al helpen dan nog kunnen de pillen alleen geen vet verbranden. Pillen die de honger stillen kunnen daarentegen erg behulpzaam zijn tijdens het afvallen.

Beginnen met afvallen

Voor veel mensen is het niet bekend hoe ze moeten beginnen met afvallen. Waar beginnen we mee? Al het vet uit het eten en geen limonade meer? Dat is hoe de meeste mensen denken. Toch is dit niet direct het beste om te doen. Om ervoor te zorgen dat je stabiel blijft afvallen is het zaak om het direct vanaf het begin goed aan te pakken. Er zijn een paar factoren die het beste zo snel mogelijk ingepast kunnen worden.

Water

Ten eerste kun je beginnen met meer water te drinken. Water is goed voor meerdere redenen. Toch wordt er door iedereen te weinig water gedronken. Drink minimaal twee liter water per dag. Dit betekent ongeveer acht glazen per dag. Water is een natuurlijke hongerstiller. Doordat je maag gevuld is door het water krijgen je hersenen signalen door dat het gevuld is. Je hebt dan minder het hongergevoel. Het water zorgt er ook voor dat je je niet helemaal vol kunt eten. Een deel van je maag is dan immers gevuld met water.

Vocht

Als je niet voldoende water drinkt dan raakt het lichaam vocht kwijt. Als het daarna weer water krijgt dan probeert het dit water op te slaan zodat het niet weer zonder komt te zitten. Het lichaam wil niet zonder vocht komen te zitten. Als het lichaam het water opslaat dan voel je je opgeblazen en lijkt het of je dikker bent. Als je voldoende blijft drinken dan wordt het vocht afgedreven door onder andere de urine.

Gebalanceerd eten

Het is belangrijk om gebalanceerd te eten. Tijdens het afvallen is dit ook belangrijk. Aangezien je minder eet is het nog belangrijker om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Zorg ervoor dat je maaltijden voornamelijk uit koolhydraten en eiwitten bestaan. De koolhydraten voorzien je lichaam van energie en de eiwitten zijn voor het behoud van spieren. Goede vetten kunnen je ook helpen met afvallen. De slechte vetten moeten vermeden worden.

Honger jezelf niet uit

Sla geen maaltijden over. Je moet blijven eten om af te vallen. Dat klinkt misschien niet logisch maar zo werkt het wel. Maaltijden overslaan is niet goed. Het is erg nadelig voor de stofwisseling oftewel het metabolisme. Doordat je maaltijden overslaat raakt de stofwisseling in de war. De stofwisseling is gewend om eten te krijgen op vooraf ingestelde tijden in bepaalde verwachte hoeveelheden. Door hiervan af te wijken denkt het lichaam op momenten dat het tekort komt. Als het lichaam denkt dat het uitgehongerd raakt doordat je maaltijden overslaat gaat het lichaam juist vet opslaan voor reserves.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is nodig als je een verschil wilt maken. Het is een onderdeel van gezonder leven. De lichaamsbeweging kan een sport zijn maar ook andere fysieke activiteiten zoals met de hond lopen of fietsen op de zondag. Mensen die sporten leven langer maar ook de kwaliteit van het leven gaat er op vooruit. Door te sporten kun je veel sneller afvallen dan wanneer je het niet doet. Hiernaast heeft het veel andere voordelen voor het lichaam.

Eet voldoende koolhydraten, eiwitten maar ook vetten

Veel diëten raden je aan om één van de macronutriënten te verminderen. De diëten van de laatste tijd raden voornamelijk minder koolhydraten aan. Dit heeft voordelen voor afvallen maar het werkt ook voor iedereen anders. Door genoeg binnen te krijgen van alle macronutriënten weet je zeker dat het lichaam alles krijgt wat het nodig heeft. Probeer in elke maaltijd alle drie macronutriënten te verwerken. Hierdoor voel je je ook meer verzadigd dan wanneer je een maaltijd neemt met een enkele macronutriënt.

De beste voedingsmiddelen

De beste koolhydraten zijn te vinden in groenten, fruit en volkoren graanproducten. De beste vetten zijn de onverzadigde vetten die je kunt vinden in noten, vis, zaden en olie. De beste eiwitten zijn te vinden in de magere producten zoals mager vlees, kip, vis, magere zuivelproducten en eieren.

Houdt het aantal calorieën bij

De enige manier om af te vallen is door meer calorieën te verbruiken dan je binnenkrijgt. Dit klinkt misschien simpel maar zo simpel is het niet. Om ervoor te zorgen dat je vet verbrand en geen spiermassa is het belangrijk om boven het minimale aantal calorieën te blijven. Te weinig calorieën kan leiden tot problemen en verlies van spiermassa.

Hoeveel afvallen per week?

Een halve kilo vet bevat ongeveer 3500 calorieën. Om deze 3500 calorieën per week te verbruiken kun je iedere dag 500 calorieën meer verbruiken dan je binnenkrijgt. Elke persoon is anders en heeft een andere caloriebehoefte. Dit betekent dat iedereen een ander aantal calorieën nodig heeft om af te vallen. Dit is afhankelijk van meerdere factoren zoals je leeftijd, geslacht, lengte, gewicht en er is een activiteit factor.

Vaker eten maar met kleinere porties

Als je vaker op een dag eet dan is het noodzakelijk om kleinere porties te eten. Als je niet kijkt naar de hoeveelheid en de grootte van de maaltijden dan eet je al snel meer dan je doorhebt. Het wegen en afmeten van het eten kan vooral in het begin heel goed zijn. Zo krijg je een goed idee van hoeveel je kunt eten. Om de porties uit te meten voor maaltijden zijn er meerdere dingen die je kunnen helpen zodat je niet te veel eet.

Kleine borden

Gebruik kleine borden. Als je een klein bord gebruikt past er minder op. Dit betekent niet direct dat je te weinig binnenkrijgt. Je zult versteld staan hoe vaak je geen of weinig honger meer hebt als je het bord leeg hebt.

Langzaam eten

Door langzaam te eten en goed te kauwen eet je minder. Als je snel eet kun je meer op. Dat is niet wat je wilt als je doel afvallen is. Eet daarom je maaltijden langzaam en met geduld. Je hebt dan minder honger aan het eind van de maaltijd.

Kleine verpakkingen

Koop etenswaren in kleine hoeveelheden. Als je etenswaren koopt in grote hoeveelheden verdeel deze dan in kleine zakjes of porties. Als je direct vanuit een grote verpakking eet is er het risico dat je te snel te veel eet.

Eet niet om te eten

Geef aandacht aan het eten. Als je niet afgeleid wordt als je aan het eten bent geniet je meer van je eten en heb je minder nodig om het verzadigde gevoel te krijgen. Als je met je gedachten ergens anders zit eet je onbewust meer dan je wil.

Vaker eten om af te vallen

Dit klinkt misschien raar maar als je vaker eet door de dag heen kun je sneller gewicht verliezen. Dit betekent niet dat je meer kunt eten. Je kunt meer maaltijden eten maar de maaltijden worden hierdoor kleiner. Het juiste eten in de juiste hoeveelheden. Het is aan te raden om zo’n 6 maaltijden per dag te eten. Dit wordt verdeeld in het ontbijt, snack, lunch, snack, avondeten en nog een snack. Een snack is dan een kleine maaltijd van meestal een enkel product.

Voordelen van vaker eten per dag

Door vaker te eten geef je het lichaam op een stabiele manier de voedingsstoffen die het nodig heeft. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel stabiel en je energie door de dag blijft gelijk. Je lichaam blijft dan ook de hele dag door aan het verteren wat energie kost voor het lichaam. Hierdoor verbrand je meer calorieën en wordt het metabolisme versneld. Een ander groot voordeel van vaker eten is dat je minder snel op zoek gaat naar andere ongezonde snacks. Hierdoor voorkom je dat je kiest voor ongezonde producten en toegeeft aan je verlangen naar zoet of ongezond eten.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef