Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Calorieën

Dieet Pro

Er zijn twee manieren om de hoeveel energie te meten die in voeding zit. Dit zijn kilocalorieën en kilojoule. Het aantal kilocalorieën, oftewel kcal, is het meest gebruikt. In de volksmond wordt ook bijna alleen de calorieën meting genoemd. Er wordt dan ook niet gesproken over kilocalorieën maar alleen calorieën. Een kilocalorie is 1000 calorieën. De meeste mensen hebben het over een kilocalorie als ze het over calorieën hebben.

Etiket van het product

Hoeveel calorieën er in een product zit is te lezen op het etiket. Op het etiket staat het aantal kcal per 100 eenheden of per portie. Op het etiket van een product is ook het aantal kilojoule te lezen. De kilojoule worden vermeld als kJ. 1 kilocalorie is 4,2 kilojoule.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Hoeveel calorieën heb ik nodig?

Hoeveel calorieën iemand per dag nodig heeft hangt van verschillende factoren af. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van het gewicht, leeftijd, geslacht en dagelijkse fysieke inspanning. Over het algemeen geldt dat hoe zwaarder iemand weegt, hoe meer calorieën deze persoon mag eten. Mannen hebben gemiddeld zo’n 2500 kcal per dag nodig. Vrouwen zitten gemiddeld rond 2000 kcal.

Calorieën verlagen

Het eerste wat je moet doen als je minder calorieën binnen wilt krijgen is het schrappen van eten met veel suiker of vet. Deze producten zijn ruim beschikbaar maar niet gezond voor het lichaam. Het zijn vaak ook producten met veel calorieën. Denk bijvoorbeeld aan het dessert na de avondmaaltijd of de cola die je drinkt. Hiernaast bevatten vetten meer dan het dubbele aantal calorieën dan eiwitten en koolhydraten. Suikers worden door het lichaam direct opgenomen in het bloed en omgezet naar glucose. Hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel snel verhoogd. Het gevolg is dat je ook snel weer honger krijgt.

Vol blijven voelen met minder calorieën

Als je minder calorieën wilt eten maar je toch vol blijven voelen zonder erge honger dan kun je kiezen voor voeding met veel vezels. Deze zijn bijvoorbeeld te vinden in graanproducten, bonen, groenten en fruit. Voedingsmiddelen die vezelrijk zijn kosten meer tijd om te verteren door het lichaam. Hierdoor voel je je langer verzadigd. Met name als je wilt afvallen komt dit goed uit.

Calorieën tellen

De meeste mensen die willen afvallen denken dat ze het kunnen door zonder calorieën te tellen. Dat is voor sommigen mogelijk maar voor de meeste mensen is het wel aangeraden. Doordat je weet hoeveel calorieën er ongeveer in een product zitten kun je een schatting maken van het aantal calorieën in een maaltijd. Als je weet hoeveel calorieën je maaltijden maximaal mogen bevatten dan kun je hierop inspelen door meer of minder te eten.

Schatten van het aantal calorieën

Je hoeft niet van elk product precies te weten hoeveel calorieën het bevat. Als je het precies moet weten dan kost het veel tijd en geef je het sneller op. Dat is niet de bedoeling. Je kunt beter schattingen maken van het aantal calorieën in een maaltijd. Als je dan de maaltijden bij elkaar optelt heb je een idee van het aantal calorieën dat je op een dag verbruikt hebt.

Etiket op het product

Als je het precies wilt weten dan moet je van elk product het etiket lezen. Bijna alle producten hebben de calorieën vermeld op het etiket. Als je dan een maaltijd maakt dan moet je alles afwegen en de calorieën optellen. Zo weet je exact hoeveel calorieën je gegeten hebt. Het is ook mogelijk dat je een standaard voedingsschema maakt waar je je grotendeels aan houdt. Je kunt dan aanpassingen maken aan dit schema als je meer of minder wilt afvallen.

Minder eten dan je verbruikt

Als je wilt afvallen dan moet je minder eten dan je verbruikt, Houdt hier rekening mee als je een voedingsschema maakt of je maaltijden bedenkt. Het totaal van de maaltijd moet minder zijn dan je dagelijkse verbruik. Door het tekort aan calorieën val je af. Lees de etiketten en noteer hoeveel calorieën er in een maaltijd zitten. Zo breid je je kennis uit over eten en weet je goed wat veel en weinig calorieën bevat. Door calorieën bij te houden weet je beter wat je eet.

Calorieverbruik

Als het lichaam niets doet kost het alsnog energie. Het lichaam heeft continu energie nodig. Als je niets doet dan adem je nog steeds, moet het bloed rondgepompt worden en klopt je hart. Als deze functies kosten energie dat het lichaam ergens vandaan moet halen. De stofwisseling in rust is over het algemeen zo’n 1500 calorieën per dag. Dit is een algemeen gemiddelde. Zware lichamen verbruiken meer energie.

Dagelijkse calorieverbruik

Voor de standaard activiteiten verbruik je naast de stofwisseling in rust ook nog energie. Dit is bijvoorbeeld het opstaan uit bed, eten klaarmaken, naar de auto lopen en alle andere activiteiten die je doet op een dag. Over het algemeen kost je dit nog eens 750 tot 1000 calorieën. Samen met de stofwisseling in rust betekent dit dat je al ongeveer 2250 tot 2500 calorieën nodig bent om normaal te kunnen leven. Vrouwen verbruiken over het algemeen 1750 tot 2000 calorieën per dag. Als je meer dan de 2250 calorieën eet dan wordt de rest dat niet gebruikt wordt opgeslagen als vet. Dit doet het lichaam om er energie van te kunnen maken in tijden van schaarste. Als je minder eet dan de 2250 calorieën dan is er een tekort. Het opgeslagen vet wordt dan gebruikt voor energie voor het lichaam.

Calorieën van lichaamsbeweging

Iedereen weet dat lichaamsbeweging essentieel is tijdens het afvallen. Veel mensen weten echter niet goed welke vorm van lichaamsbeweging ze moeten doen. Ze weten niet welke oefening het beste is om te doen. Het is eigenlijk het belangrijkste dat je het leuk vindt. Als je het niet leuk vindt dan is het moeilijk om het vol te houden. Kies een vorm van lichaamsbeweging waar je uren plezier aan kunt hebben. Je ziet het dan niet als hard werken maar als een plezierige tijdsbesteding. Als je echt geen idee hebt en je wilt zoveel mogelijk calorieën verbranden als mogelijk dan kan de volgende lijst je helpen. De cijfers achter de oefening geven aan hoeveel calorieën er in 60 minuten verbrandt worden:

  • Rolschaatsen 900
  • Sex 1000
  • Roeien 1000
  • Dansen 350
  • Fietsen 500
  • Hardlopen 900
  • Basketbal 750
  • Paardrijden 700
  • Aerobics 450
  • Zwemmen 300
  • Krachttraining 450
  • Schoonmaken 350
  • Tennis 350
  • Golf 350
  • Tuinieren 300
  • Skiën 400
  • Rustig wandelen 250
  • Bowlen 300
    • Fitchef dieetrecepten

      Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
      Bekijk Fitchef