Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Voeding

Dieet Pro

Voeding is benodigd voor het lichaam, zonder kan het niet functioneren. Het levert energie voor het lichaam maar ook de bouwstoffen en de regulerende stoffen. Voeding is nodig om cellen aan te maken en nieuwe weefsels te vormen. Een ander woord voor voeding is nutriënten. Nutriënten zijn te verdelen in macronutriënten en micronutriënten. Macronutriënten zijn te verdelen in koolhydraten, vetten, eiwitten en alcohol. Micronutriënten zijn te verdelen in vitamines, mineralen en spoorelementen. Deze nutriënten zijn van essentieel belang voor het lichaam. Het lichaam kan niet zonder omdat ze niet door het lichaam aangemaakt kunnen worden.

Richtlijnen goede voeding

De Richtlijnen goede voeding die door de Gezondheidsraad in 2006 zijn opgesteld zijn de volgende:

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef
  • Dagelijks 150 tot 200 gram groente en 200 gram fruit.
  • Dagelijks 30 tot 40 gram vezel afkomstig van groente, fruit en volkoren graanproducten.
  • Twee keer per week vis van 100 tot 150 gram, waarvan minstens één keer vette vis.
  • Verminder het aantal verzadigde vetten tot minder dan 10 procent van de energie inname.
  • Verminder het aantal transvetten in de voeding tot een minimum.
  • Vermijd drinken met veel suiker.
  • Beperk het nuttigen van keukenzout tot niet meer dan 6 gram per dag.
  • Verminder het gebruik van alcohol.
  • Vijf keer per week een half uur lichamelijke beweging zoals wandelen, fietsen of tuinieren.
  • Energiebalans

    De energie dat je verbruikt en de voeding aan de andere kant bepalen samen de energiebalans. Als de dagelijkse energie inname gelijk is aan het dagelijkse verbruik van energie is de energiebalans in evenwicht. Het komt echter bijna niet voor dat dit gelijk is. Een positieve energiebalans betekent dat je meer hebt gegeten dan je hebt verbruikt. Andersom betekent een negatieve energiebalans dat je minder het gegeten dan je verbruikt hebt. Veel mensen eten tegenwoordig meer dan de lichamelijke activiteit. Dit kan leiden tot een toename van het lichaamsgewicht en uiteindelijk tot overgewicht en obesitas.

    Fitchef dieetrecepten

    Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
    Bekijk Fitchef