Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Cafeïne

Dieet Pro

Cafeïne is een stof die stimulerend werkt en voor betere prestaties zorgt. De concentratie wordt door cafeïne verbeterd en vermoeidheid wordt ermee overwonnen. Het geeft bij veel mensen een gevoel van meer energie. De meeste mensen krijgen cafeïne binnen door het drinken van koffie en thee. Cafeïne heeft een positieve en negatieve invloed op de gezondheid. Een volwassen Nederlandse man krijgt circa 600 mg cafeïne binnen per dag en een volwassen Nederlandse vrouw circa 500 mg.

Welke voedingsmiddelen bevatten cafeïne?

Cafeïne is te vinden in koffie en thee. Hiernaast is cafeïne te vinden in cola, ijsthee, chocolademelk en energiedranken. Er zijn ook voedingsmiddelen verkrijgbaar waar cafeïne aan toegevoegd is zoals snoep, water en kauwgom.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Cafeïne per product

Het gehalte cafeïne in koffie of thee hangt van meerdere factoren af. Het ligt voornamelijk aan de grootte van de kop, de sterkte en de soort bonen/bladen dat gebruikt zijn. De gemiddelde hoeveelheden cafeïne van producten is in de tabel hieronder vermeld.

 Product

 

Mg cafeïne per 100 ml of 100 gr

 

Portiegrootte

 

Milligram cafeïne per portie

Normale koffie   70    125 ml  85 
Espresso   130    50 ml    65 
Cafeïnevrij   2,5    125 ml   
Zwarte thee    30   125 ml    40 
Cola    10    180 ml    18 
Ijsthee      180 ml    16 
Energiedrank    30    250 ml    80 
Chocolademelk      180 ml   
Pure chocolade   40    30 gr   14 
Melk chocolade   20    30 gr  

Het cafeïnegehalte van een kop koffie en thee hangt af van de soort, hoe sterk het is gezet en de grootte van de kop. Hoeveel cafeïne de verschillende dranken gemiddeld bevatten staat in de tabel hieronder.

Gevolgen van veel cafeïne

Te veel cafeïne heeft meer nadelen dan voordelen. Als iemand te veel cafeïne binnenkrijgt dan kan de persoon hoofdpijn krijgen, duizelig worden en hartkloppingen krijgen. Suizende oren komt ook vaak voor. Het is ook mogelijk dat de persoon sneller geïrriteerd is, angstgevoelens krijgt en last van rusteloosheid. Slapen wordt ook moeilijk door te veel gebruik van cafeïne. Ieder persoon heeft een andere grens waardoor er geen vaste hoeveelheid cafeïne kan worden aangegeven als “te veel”. De gevoeligheid voor cafeïne verschilt per persoon.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef