Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Koolhydraten

Dieet Pro

Koolhydraten zijn een voedingsstof voor het lichaam. Ze voorzien het lichaam van energie. Koolhydraten staan ook bekend als suikers. De naam koolhydraten komt voort uit de combinatie van koolstof en hydraten. Hydraten verwijst naar water. Koolhydraten zijn de belangrijkste bron van energie voor het menselijk lichaam. Het lichaam heeft ze nodig om goed te kunnen functioneren. De koolhydraten zijn vooral belangrijk voor de hersenen en de rode bloedcellen. De hersenen kunnen niet zonder glucose. Glucose is een soort koolhydraat dat ontstaat tijdens het verteren van de koolhydraten uit voeding.

De koolhydraten zitten met name in graanproducten. Dit is bijvoorbeeld rijst, aardappelen, brood en pasta. De koolhydraten worden bij veel diëten opgedeeld in goede en slechte koolhydraten. Goede koolhydraten zijn de koolhydraten met veel vezels zoals het geval is bij bruine rijst, bruin brood en volkorenproducten. De slechte koolhydraten zijn producten met suiker, tafelsuiker en product die bijvoorbeeld erg zoet zijn.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Hoeveel koolhydraten mag ik eten?

In het moderne dieet bestaat tot 80% van het eten uit koolhydraten. Als je te veel koolhydraten binnenkrijgt dan krijg je minder vetten en eiwitten binnen. Je krijgt dan mogelijk niet voldoende vitamines en mineralen binnen doordat bepaalde stoffen alleen te vinden zijn in vetten of in eiwitten. Het is verstandig om niet meer dan 70% van de voeding uit koolhydraten te laten bestaan zodat er geen tekorten ontstaan aan voedingsstoffen.

Glycemische index

De glycemische index, ook wel GI genoemd, is een maat waarmee de snelheid wordt weergegeven hoe snel koolhydraten verteerd worden en als glucose worden opgenomen in het bloed. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel. De koolhydraten die snel verteerd worden en hierdoor de glucose snel afgeven aan het bloed hebben een hoge GI waarde. Koolhydraten waarvan de glucose langzaam word afgegeven aan het bloed hebben een lage GI waarde. Elke product heeft een andere GI waarde. De manier waarop het product bereid wordt heeft ook invloed op de GI waarde.

Producten met een hoge GI waarde:

Dit zijn o.a. cornflakes, brood, sportdrank, witte rijst en aardappelen. Producten met een hoge GI waarde hebben een waarde hoger dan 70.

Producten met een lage GI waarde:

Dit zijn o.a. fruit, pasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. Producten met een lage GI waarde hebben een waarde lager dan 55.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef