Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Zoetstoffen

Dieet Pro

Zoetstoffen zijn te verdelen in twee types; de intensieve en de extensieve zoetstoffen.

Intensieve zoetstoffen

De intensieve zoetstoffen zijn extreem zoet van smaak. Deze kunnen honderden keren zoeter zijn dan normale suiker. Hierdoor hoeft er van de intensieve zoetstoffen lang niet zoveel gebruikt te worden als van suiker. Het verschil met suiker is dat de zoetstoffen geen calorieën bevatten. Dit maakt het zeer geschikt voor personen die willen afvallen of simpelweg minder suikers binnen willen krijgen. De natuurlijke intensieve zoetstoffen zijn steviolglycosiden, thaumatine en glycyrrhizinezuur. Er zijn ook synthetische zoetstoffen zoals aspartaam, cyclamaat, sacharine, acesulfaam-K, sucralose en neohesperidine.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Extensieve zoetstoffen

De extensieve zoetstoffen vallen onder de groep suikeralcoholen. Anders dan de naam doet vermoeden zit er geen alcohol in. Dit is alleen de chemische naam van de zoetstoffen. Deze zoetstoffen bevatten in tegenstelling tot de intensieve zoetstoffen wel calorieën. Dit is echter nog steeds veel minder dan in normaal suiker. De extensieve zoetstoffen bevatten minder calorieën dan normale suiker. Voorbeelden van extensieve zoetstoffen zijn sorbitol, xylitol, mannitol, erythritol, maltitol, lactitol en isomalt.

Aspartaam

Aspartaam is een veilige zoetstof dat niet in de natuur voorkomt. Het is daardoor kunstmatig. Aspartaam is 200 keer zoeter dan suiker. Hierdoor heb je veel minder aspartaam nodig als vervanger voor suiker. Het levert hiernaast maar heel weinig calorieën. Aspartaam heeft geen invloed op de bloedsuikerspiegel. Hierdoor is aspartaam geschikt voor diabetici.

Is aspartaam veilig?

Aspartaam heeft een E-nummer. Het heeft het E-nummer E951. Dit betekent dat aspartaam veilig is zolang het niet meer wordt gebruikt dan de aanvaardbare dagelijkse hoeveelheid (ADI). De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) is 40 milligram per kilo lichaamsgewicht.

Welke producten kunnen aspartaam bevatten?

Aspartaam wordt gebruikt in producten met weinig calorieën. Het komt ook veel voor in producten waar geen suiker aan toegevoegd is. Dit zijn de volgende producten:

  • Light frisdrank en bier
  • Zoetjes
  • Chocolade en snoep
  • Desserts, yoghurtdranken en ijs
  • Nectar, jam en vruchtenmoes
  • Medicijnen zonder suiker

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef