Alcohol verminderen tijdens afvallen: in Dieet Tips
 
 

Alcohol verminderen tijdens afvallen


Niemand wil het graag horen. Je hebt zeker veel plezier met drinken in gezelschap. Het is een leuke en goede manier om contact te hebben met andere mensen. De andere kant van alcohol is dat het slecht voor afvallen is. Zelfs als je weinig alcohol drinkt kan het afvallen moeilijker maken.

Alcohol zijn extra overbodige calorieën

Als je alcohol drinkt dan voeg je extra calorieën toe aan je dieet. Alcohol bevat 7 calorieën per gram. Koolhydraten en eiwitten bevatten maar 4 calorieën per gram. Alleen vet bevat meer calorieën per gram. Vet heeft 9 calorieën per gram. Als je een biertje per avond drinkt dan voeg je wekelijks meer dan 1000 calorieën toe aan je dieet. Dit is een halve kilo vet per maand. Zelfs een paar wijntjes tijdens het avondeten kan de calorieteller al laten stijgen met meer dan 300 calorieën per avond.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Niemand compenseert

Als er alcohol gedronken wordt gaan de meeste mensen dit niet compenseren door ervoor of erna minder calorieën te eten. De meeste mensen hebben ook niet door hoeveel calorieën er in het drinken zit. Iedereen denkt dat dit niets is vergeleken met het eten. Als je alcohol drinkt kun je minder goede keuzes maken. Met name bij de keuze voor een maaltijd ben je dan sneller geneigd om voor het lekkere maar ongezonde eten te kiezen.

Cortisol

Alcohol verhoogt het cortisol niveau. Dit is een hormoon dat gerelateerd is aan stress. Het vet rond de buik komt met name door dit hormoon. Alcohol wordt snel opgenomen in de bloedbaan. Het vertraagt alle processen in het lichaam, zo ook het metabolisme. Het bloedsuikerniveau kan snel dalen door alcohol. Hierdoor kun je meer honger krijgen. Als je dan eenmaal aan het eten bent ben je minder snel verzadigd. Het zorgt er ook voor dat je minder energie hebt.

Om al deze redenen is het aan te raden om het alcoholgebruik sterk te verminderen of zelfs helemaal te verbannen uit je eet- en drinkgewoontes. Als je eenmaal je streefgewicht bereikt hebt kun je alsnog verder kijken of je het weer eens wilt proberen. Zo kun je bijsturen als het slecht werkt voor je gewicht. Zorg er altijd voor dat je rekening houdt met de calorieën van alcoholische drank en dat je het compenseert met het andere eten.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef