Cortisol en het aankomen in gewicht: in Aankomen
 
 

Cortisol en het aankomen in gewicht


Cortisol is een hormoon dat vrijkomt als er stress is. Het wordt door de bijnieren in het lichaam gelaten. In de ochtend wordt het hoogste punt bereikt en het neemt vervolgens af gedurende de dag. Het zorgt ervoor dat het lichaam in de overlevingsmodus gaat. Voor het lichaam is er de keus om te vechten of te vluchten. Het hormoon bereid het lichaam voor op iets dat komen gaat. Je kunt er dan voor kiezen om het te bevechten of te vermijden. Het cortisol hormoon stimuleert het lichaam om glucose in het bloed te laten. Vetten en aminozuren worden ook aangeroepen om het lichaam van energie te voorzien. Dit is er allemaal voor bedoeld om het lichaam klaar te maken voor de actie dat komen gaat.

Stress

Stress zorgt ervoor dat het lichaam zich op iets gaat voorbereiden. Het is een beschermingsmechanisme van het lichaam dat ervoor zorgt dat het lichaam gereed is voor een uitdaging. Dit is een tijdelijke maatregel van het lichaam en hoort niet lang te duren. Als de bedreiging is verdwenen horen de cortisol niveaus weer te dalen. Continu stress is slecht voor het lichaam. Het kan leiden tot een slechter immuunsysteem maar ook tot het aankomen in gewicht.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Als iemand veel stress heeft dan wordt er teveel cortisol aangemaakt door het lichaam. De cortisol blijft langer in het lichaam en heeft een slechte invloed op de metabolische processen. Het kan leiden tot een hogere bloeddruk, verlies van spiermassa en verhoogde insuline niveaus. Deze symptomen hebben invloed op het aankomen in gewicht.

Cortisol verminderen

Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat de stress verminderd wordt en het cortisol afneemt. Een gezond dieet en voldoende lichaamsbeweging hebben het meeste effect. Deze verbeteren ook de insuline sensitiviteit. Stimulerende middelen moeten vermeden worden. Dit zijn producten zoals koffie, thee en limonade. Deze kunnen stress symptomen verhogen. Het is daarnaast verstandig om te zorgen voor voldoende nachtrust. Slaap heeft een grote invloed op de cortisol niveaus. Een tekort aan slaap kan één van de oorzaken van stress zijn.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef