Stappenplan slechte eetgewoontes aanpassen: in Dieet Tips
 
 

Stappenplan slechte eetgewoontes aanpassen


De slechte eetgewoontes aanpassen is het beste wat je kunt doen als je wilt afvallen. Je volgt geen tijdelijk dieet maar je maakt vooruitgang op de lange termijn. Dat is hoe afvallen moet. De slechte eetgewoontes moeten geleidelijk aangepast worden naar gezonde eetgewoontes. Je kunt je dan beter aanpassen aan de nieuwe producten en etenswaren. Als je de oude gewoontes wilt laten voor wat het is dan begin er nu direct mee. Met alleen goede bedoelingen red je het niet als je kilo’s wilt verliezen. Gebruik de volgende stappen om je slechte eetgewoontes aan te passen:

1. Vervang ongezonde producten

Begin met het vervangen van ongezonde producten die je iedere dag eet. Als je bijvoorbeeld iedere dag een fles limonade drinkt vervang deze dan voor een light product zonder calorieën. Zoek op deze manier naar vervangers voor de ongezonde producten. Vervang de suiker in de koffie bijvoorbeeld voor zoetjes. Als je het niet lekker vindt zet het dan door. Na verloop van tijd merk je het verschil niet meer.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

2. Plan je maaltijden van tevoren

Plan al je maaltijden ruim van tevoren. Als je weet wat je de volgende dagen gaat eten dan kun je er rekening mee houden tijdens het boodschappen doen. Laat de ongezonde producten voor wat ze zijn en koop alleen de gezonde producten die je in de planning hebt staan. Dit zijn producten met veel voedingswaarde zoals groenten, fruit, noten, peulvruchten en volkorenproducten.

3. Dagelijkse lichaamsbeweging

Plan iedere dag tijd in voor lichaamsbeweging. Je kunt beginnen met simpele lichaamsbeweging zoals het huis stofzuigen en dweilen. Op de andere dagen kun je bijvoorbeeld gaan wandelen of fietsen. Buiten met de kinderen spelen is ook een optie. Alle lichaamsbeweging waardoor je hart sneller gaat kloppen telt mee. Probeer voor minimaal 20 minuten lichamelijk actief te zijn per dag. Als je dit gewend bent kun je dit langzaam uitbreiden naar een uur per dag.

4. Eetbuiten voorkomen

Stop direct als je een emotionele eetbui hebt. Denk aan wat het veroorzaakt heeft en probeer het niet op te lossen met eten. Zoek naar een oplossing voor het probleem in plaats van te eten. Als je een eetbui hebt zonder echte reden dan is een tekort aan bepaalde voedingstoffen vaak de boosdoener. Grijp dan niet naar zoete producten of met suiker maar kies voor gezonde versies zoals fruit, sapjes of groenten.

5. Geniet en neem de tijd

Neem de tijd voor het eten zodat je geniet van elke maaltijd. Houdt de aandacht erbij en ga niet eten terwijl je iets anders aan het doen bent. Kauw het eten goed en eet je maaltijden rustig op. Dit is beter voor de vertering van het voedsel en je voorkomt op deze manier dat je te veel eet. Verklein de porties van de maaltijden die je eet. Het lichaam kan het meestal ook af met minder eten. Begin met het verkleinen van de porties door het met 25 procent te verminderen. De eerste dagen kun je veel honger hebben maar dit neemt na verloop van tijd af.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef