3 gouden tips om een dieet langer vol te houden: in Dieet Tips
 
 

3 gouden tips om een dieet langer vol te houden


Uit onderzoek blijkt dat mensen een dieet gemiddeld slechts een maand volhouden. Al gauw vervallen ze echter weer in hun oude gedrag. Het weerstaan van verleidingen bij een avondje weg, verveling of gewoon lekkere trek in food near me blijken al snel te lastig. En terwijl je iedere keer denkt dat je morgen weer opnieuw begint, komt het er eigenlijk nooit meer van. En ondertussen zal je gewicht rustig toe blijven nemen.

Een dieet volhouden is een lastige opgave, maar het is zeker mogelijk. Met de juiste wilskracht en instelling kom je er zeker. Wil jij niet meer in je oude patroon terugvallen? In dit artikel geven we 3 gouden tips om een dieet voortaan langer vol te houden.

1. Wees niet te streng voor jezelf

Veel mensen beginnen een dieet vol passie en ontzeggen zich direct alle dingen die ze normaal gesproken heerlijk vinden. Dit is wellicht voor een paar weken goed vol te houden. Maar wanneer je je bedenkt dat je dit voor altijd zou moeten doen, word je hier niet bepaald gelukkig van. Wees daarom niet te streng voor jezelf. In principe bestaat er geen ‘verboden voedsel’. Er zijn enkel ook gezondere alternatieven.

Wanneer je een keertje vanavond goedkoop eten bestellen wilt, dan hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Van een avondje zondigen kom je echt niet direct kilo’s aan. Pak de dagen die daarop volgen gewoon weer je gezonde voedingskeuzes op en er is geen vuiltje aan de lucht. Als je jezelf dingen gaat vermijden is de kans op een terugval veel groter. Daarom kun je er ook voor kiezen om één keer in de week iets te eten wat je echt lekker vindt. Zo kun je naar die dag toeleven en zal je de rest van de week minder in verleiding komen.

2. Haal geen ongezonde dingen in huis

Er is niets vervelender dan een zak chips of reep chocola in huis wanneer je op dieet bent. Ondanks dat je je dieet heel graag wilt volhouden, lijkt het wel alsof deze snacks de hele dag je naam roepen. Als je partner dan ook nog eens een zak chips voor je neus weg begint te eten, weet je bij voorbaat al dat je dieet in het water dreigt te vallen. Om dit te voorkomen is het verstandig om geen ongezonde dingen meer in huis te halen. Haal enkel gezonde alternatieven als je bijvoorbeeld graag ’s avonds wat te snacken hebt. Denk aan snoeptomaatjes, komkommers of andere rauwkost.

Heb je enorme trek en overweeg je al om eten bestellen online raad te plegen? Neem dan snel een stukje kauwgom of poets je tanden. Dan heb je hier direct geen zin meer in. Je lichaam een klein beetje voor de gek houden kan soms enorm helpen.

3. Beloon jezelf

Het is niet niets om zoveel van jezelf te vragen. Wanneer je iedere week met volle kracht bezig bent, verdient dat af en toe best wel eens een complimentje of een beloning. Geef dit jezelf dan ook. Spreek iedere week een doel af met jezelf. Probeer bijvoorbeeld elke week minimaal een halve kilo af te vallen. Stel vervolgens ook een maandelijks doel. Wanneer je dit grotere doel behaald hebt, mag je iets leuks doen of iets leuks voor jezelf kopen.

Je kunt jezelf ook belonen door eens in de maand een keer een cheatday te houden. Wees niet bang: dit betekent echt niet dat je gehele dieet voor niets is geweest. Die kilo’s die je na een avondje eten bestellen amsterdam-noord op de weegschaal ziet verschijnen is meestal enkel vocht en zal na enkele dagen weer verdwijnen. Zo hou je het luchtig en leuk voor jezelf en hou je je dieet veel gemakkelijker vol.

Lekkere dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is de Afslank Receptenbijbel het nummer 1 hulpmiddel voor afvallen in Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en talloze recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk de Afslank Receptenbijbel