3 Manieren om met sporten je hart te helpen: in Gezondheid
 
 

3 Manieren om met sporten je hart te helpen


Je hart is een spier. Zoals elke spier wordt het sterker door sporten. Een sterker hart kan sneller en effectiever het bloed door je lichaam rondpompen dan een zwakker hart. Net zoals met elke andere spier kan ook het hart getraind worden.

Bloeddruk en cholesterol

Sporten is ook goed voor een lagere bloeddruk. Het zorgt ervoor dat de druk minder wordt en het bloed beter rondgepompt kan worden. De bloeddruk is de kracht die het hart veroorzaakt als het bloed door het lichaam rondpompt. Een hoge bloeddruk ontstaat als het bloed moeilijker door het lichaam kan worden gepompt. Er is dan meer druk op de bloedvaten dan normaal. Het hart moet dan harder pompen om het bloed rond te laten gaan. Sporten heeft ook een positief effect op de cholesterol niveaus. Het verhoogt het goede HDL cholesterol en verlaagt gelijktijdig het slechte LDL cholesterol. Als de cholesterol niveaus worden verbeterd heeft het hart het ook makkelijker.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Welke sport?

Het lichaam heeft voordeel van elke sport. Bij elke sport wordt de hartslag verhoogd. Aerobe sporten zijn echter het meest effectief voor het hart. Het hart is ander dan een normale spier. Het kan niet met weerstand getraind worden. Het hart wordt sterker door cardiovasculaire oefeningen. Deze oefeningen zorgen ervoor dat de hartslag verhoogd wordt. Voorbeelden van cardiovasculaire oefeningen zijn hardlopen, snelwandelen, fietsen en zwemmen. De sport moet minimaal drie keer per week gedaan worden en minimaal 20 minuten per keer.

Target hartslag

Let op je hartslag als je gaat sporten. De target hartslag is 50 tot 85 procent van de maximale hartslag. De maximale kun je berekenen door je leeftijd van 220 af te halen. De uitkomst is de maximale hartslag. Als je bijvoorbeeld 40 jaar bent dan is je maximale hartslag 180. De target hartslag ligt dan tussen 90 en 153. Om de hartslag te neten tijdens het sporten kun je de pols voor tien seconden voelen. Het aantal slagen dat je voelt kun je met 6 vermenigvuldigen om tot je huidige hartslag te komen. Door niet tot de maximale hartslag door te gaan kun je de oefening voor minimaal 20 minuten volhouden. Het heeft voor het hart geen nut om zelf nog meer onder druk te zetten. Dit is zwaarder voor jezelf maar niet nodig om je hartslag hoog te houden.

Sporten die je kunt doen

  • Dansen
  • Zwemmen
  • Tennis
  • Roeien
  • Snelwandelen
  • Fietsen
  • Badminton
  • Squash
  • Joggen

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef