Afvallen en spieren beter zichtbaar laten worden: in Afvallen tips
 
 

Afvallen en spieren beter zichtbaar laten worden


Hoe doe je dat? Vragen veel mensen zich af. Ten eerste is sporten belangrijk als je wilt afvallen op een gezonde manier. Voor veel mensen is afvallen zonder sporten zelfs bijna niet mogelijk. Er zijn verschillende sporten die helpen bij het afvallen. De sporten die het meeste effect hebben op het afvallen zijn cardio- en krachttraining. De cardio oefeningen zorgen voor het meeste vetverlies maar de krachttraining is net zo belangrijk om de spiermassa te behouden en op te bouwen evenals het metabolisme te verhogen. Als je wilt afvallen en de spieren beter zichtbaar wilt hebben dan is een combinatie van beide trainingen nodig.

Het effect van spiermassa

Door alleen cardiotraining te doen is het risico op spierverlies te groot. Dat heeft een averechts effect als je wilt afvallen en de spieren beter zichtbaar wilt hebben. Het gaat er juist om dat je de spiermassa behoudt of er spiermassa bij krijgt. Een halve kilo spiermassa erbij betekent dat je ongeveer 50 extra calorieën verbruikt per dag. Als je door de krachttraining 2 kilo spiermassa erbij hebt gekregen en 2 kilo vet hebt verloren door het sporten dan weeg je nog hetzelfde. Je lichaam verbruikt dan echter wel 200 extra calorieën. Dit geeft aan hoeveel de spiermassa uitmaakt. Spiermassa verbruikt veel meer calorieën dan vet.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Cardiotraining vs krachttraining

Cardio oefeningen zoals hardlopen en fietsen verbruiken veel calorieën per uur. Tijdens het sporten zelf worden er veel calorieën verbruikt maar niet veel daarna. De spiermassa kan toenemen door de cardio oefeningen maar dit is maar weinig vergeleken met krachttraining. Met krachttraining krijg je een sterkere toename van de spiermassa. Tijdens de training verbruik je calorieën maar ook in de 24 tot 48 uur na de training. Het lichaam heeft meer calorieën nodig om te herstellen van de training.

Minder eten dan je verbruikt

Als je wilt afvallen en de spieren beter zichtbaar wilt hebben dan is een gezond eetpatroon nodig. Met alleen cardio- en krachttraining red je het niet als je veel te veel eet. Door weinig te eten maar net voldoende kun je afvallen. Het gaat erom dat je minder eet dan je verbruikt zodat het vet op het lichaam gebruikt wordt voor energie. Dit doe je door minder te eten maar voldoende om het lichaam goed te laten functioneren. Let daarbij op dat je voldoende voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef