Hoe kun je zien of je vet verliest?: in Afvallen tips
 
 

Hoe kun je zien of je vet verliest?


Om te bekijken of er vooruitgang wordt geboekt moet het vet gemeten worden. Er zijn verschillende manieren om het vetpercentage en de verhouding tussen spier, water en vet te schatten. Er wordt meestal een huidplooimeter gebruikt om het vetpercentage te schatten. Er wordt echter ook vaak een buikomtrek gemeten omdat het vet in de buikstreek belangrijk is om te meten. Dit wordt gedaan met een meetlint. De meest betrouwbare manieren zijn echter vaak niet een mogelijkheid zoals onder water wegen, DEXA en CT scans.

Huidplooimeter

Bij deze methode wordt de huidplooi op 3 tot 7 plekken gemeten om tot een gemiddeld vetpercentage te komen. De dikte van de huid wordt gemeten in millimeters. De uitkomsten worden vervolgens in een formule gebruikt om tot het gemiddelde vetpercentage te komen.

Slanke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al gezonder te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Afslank Receptenbijbel kunnen je hierbij helpen.

Afslank Receptenbijbel

Elektrodiagnose

Het apparaat dat gebruikt wordt stuurt ongevaarlijke elektrische ladingen door het lichaam. Deze meten de weerstand die het tegenkomt in het lichaam om te bepalen wat het vetpercentage is. Meer lichaamsvet betekent meer weerstand in het lichaam.

Middelomtrek

Bij met meten van de middelomtrek wordt een normaal meetlint gebruikt. Door het noteren van de omtrek kan de vooruitgang gemeten worden.

Vetpercentage categorieën

 

Vrouwen

Mannen

Slank < 17% < 12%
Normaal 17 tot 28% 12 tot 21%
Overgewicht 28 tot 33% 21 tot 26%
Obesitas > 33% > 26%

Middelomtrek en gezondheidsrisico’s

 

Vrouwen

Mannen

Laag risico <82 <94
Gemiddeld risico 82 tot 87 94 tot 101
Hoog risico >88 >102

BMI

De Body mass index (BMI) wordt vaak gebruikt om te bepalen of iemand een gezond gewicht heeft of niet. De BMI is afhankelijk van het gewicht en de lengte van de persoon. Als iemand zwaar is en niet lang dan is de BMI hoog. Iemand die licht is en lang heeft een lage BMI. De BMI wordt bepaald door het gewicht te delen door de lengte in meter x lengte in meter. Aan de hand van de BMI wordt bepaald hoe groot het risico is op bepaalde ziektes en aandoeningen. Onderzoeken hebben aangetoond dat hoe hoger de BMI hoe groter het risico is op hartaanvallen, hart- en vaatziekten, diabetes en beroertes. Het is ook een indicator van vroegtijdig overlijden.

BMI

Categorie

18.5-24.9 Normaal
25-29.9 Overgewicht
30-34.9 Obesitas I
35-39.9 Obesitas II
>40 Obesitas III

 

Lekkere dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is de Afslank Receptenbijbel het nummer 1 hulpmiddel voor afvallen in Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en talloze recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk de Afslank Receptenbijbel