Cholesterol en triglyceriden: twee soorten vetten: in Gezondheid
 
 

Cholesterol en triglyceriden: twee soorten vetten

zalm
zalm

Cholesterol is een vetachtige substantie dat te vinden is in dierlijke producten. Dit zijn producten zoals vlees, gevogelte, eieren, vis en zuivelproducten. Cholesterol is een deel van de lichaamscellen. Het wordt door het lichaam gebruikt om bepaalde hormonen te produceren. Als je te veel cholesterol binnenkrijgt door voeding dan stijgt het cholesterolgehalte in het bloed. Dit heeft negatieve effecten op de gezondheid en kan voor gezondheidsproblemen zorgen zoals hart- en vaatziekten.

Hoeveel cholesterol heb ik nodig?

Cholesterol hoeft niet door voeding het lichaam binnen te komen. Het lichaam kan het aanmaken wanneer het dat wil. Hierdoor is er geen minimum inname voor cholesterol. Het wordt echter aangeraden om zo weinig mogelijk cholesterol uit voeding binnen te krijgen. Dit komt voor volwassen personen neer op maximaal 300mg cholesterol per dag. Voor personen met een hart- of vaatziekte is dit de helft. De personen mogen minder cholesterol binnenkrijgen uit voeding.

Slanke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al gezonder te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Afslank Receptenbijbel kunnen je hierbij helpen.

Afslank Receptenbijbel

Triglyceriden

Triglyceriden zijn een soort van vet dat zich in het bloed bevindt. Deze vetten worden door het lichaam als energie gebruikt. Bij hoge gehaltes triglyceriden loop je meer risico op hart- en vaatziekten. Het kan het proces van aderverkalking versnellen. Een laag gehalte triglyceriden is daardoor belangrijk. Het gehalte triglyceriden kan verlaagd worden door te letten op wat je eet en door geregeld te sporten.

Oorzaken van een hoog gehalte triglyceriden

  • Veel vet eten met veel calorieën
  • Overgewicht
  • Veel suikers eten
  • Hoog bloedsuikergehalte
  • Te veel alcoholgebruik
  • Diabetes type 2

Wat te doen tegen een hoog gehalte triglyceriden?

  • Gezond en geregeld eten
  • Afvallen
  • Vermijd verzadigde en transvetten
  • Meer gezonde vetten eten
  • Vaker sporten
  • Minder suikers eten
  • Minder alcohol drinken

Lekkere dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is de Afslank Receptenbijbel het nummer 1 hulpmiddel voor afvallen in Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en talloze recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk de Afslank Receptenbijbel