Oorzaken van een hoog cholesterol: in Gezondheid
 
 

Oorzaken van een hoog cholesterol


Het lichaam krijgt het grootste deel van het cholesterol binnen via voeding. Het maakt zelf maar een kleine gedeelte aan. Hoeveel het lichaam zelf aanmaakt verschilt per persoon. Dit wordt min of meer door de genen bepaald. Hoeveel je uit voeding binnenkrijgt hangt af van je eetpatroon. De eetgewoontes bepalen hoeveel cholesterol je binnenkrijgt. Mensen die ongezond eten met veel slechte vetten krijgen meer cholesterol binnen dan mensen die gezond eten.

Eetpatroon

Wat je eet en hoeveel je eet op een dag bepalen hoeveel cholesterol je binnenkrijgt. Als je veel voedingsmiddelen met verzadigde of transvetten eet dan stijgt het slechte LDL cholesterol. Dit zijn producten zoals snack, gebak, vet vlees, vette zuivelproducten harde boter en kokosolie. Het triglyceriden gehalte stijgt ook als er te veel gegeten wordt.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Gebrek aan lichaamsbeweging

Door niet te sporten of een actief leven te leiden kan het cholesterol verhogen. Het slechte LDL cholesterol kan verlaagd worden door geregeld te sporten. Dit is 30 minuten lichaamsbeweging op een gemiddelde intensiteit voor ongeveer 5 keer per week.

Roken

Door te roken raken de vaatwanden beschadigd. Deze vernauwen hierdoor sneller. Roken kan er ook voor zorgen dat het HDL cholesterol lager wordt. Stoppen met roken heeft een positieve invloed op het HDL cholesterol.

Overgewicht

Hoe zwaarder je weegt, hoe meer risico je hebt op een hoog cholesterol. Mensen met een hoge BMI score op de BMI index hebben over het algemeen minder HDL cholesterol en meer LDL cholesterol en triglyceriden.

Familie

Als een hoog cholesterol in de familie zit dan is de kans op een hoog cholesterol groter. Dit heeft deels te maken met de eetgewoonten in de familie maar het is ook deels te verklaren door de genen.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef