Wat doet eten met je stemming? Invloed van eten op je gemoedstoestand: in Gezondheid
 
 

Wat doet eten met je stemming? Invloed van eten op je gemoedstoestand


“Je bent wat je eet” wordt wel eens gezegd. Veel mensen hebben het niet door maar je eten bepaalt voor een groot deel je stemming en hoe je voelt. Als je je beter voelt dan ben je meer gemotiveerd en voel je je sterker. Er zijn voedingsmiddelen die je stemming kunnen verbeteren en er zijn voedingsmiddelen die je het beste kunt vermijden.

De invloed van eten

Mensen met overgewicht zijn niet altijd depressief en depressieve mensen hebben niet altijd overgewicht. Toch weet iedereen dat er een link is tussen deze twee. De gevolgen van de ene kunnen de oorzaak zijn van andere. Iemand die depressief is heeft een gebrek aan motivatie, komt sneller aan en heeft moeite met soorten. Hetzelfde geldt voor de meeste mensen met overgewicht. Het is dan ook vaak moeilijk om te bepalen wat de oorzaak is als iemand depressief is en overgewicht heeft.

Slanke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al gezonder te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Afslank Receptenbijbel kunnen je hierbij helpen.

Afslank Receptenbijbel

Eten heeft een invloed op je stemming. Dit kan positief zijn maar ook negatief. Als je je niet lekker in je vel voelt dan moet je proberen om de voedingsmiddelen die een positief effect hebben meer te eten. Andersom geldt dan je voedingsmiddelen die een negatief effect hebben minder moet eten.

Voedingsmiddelen met een positief effect

Omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren hebben veel voordelen voor het lichaam. Ze zijn voornamelijk te vinden in vis. Zalm, tonijn en makreel zijn allen een goede bron van omega 3 vetzuren. De vetten zijn echter ook in mindere mate te vinden in noten en lijnzaadolie. De omega 3 vetten worden gezien als het goede soort vetten. Om deze reden wordt door het Voedingscentrum dan ook aanbevolen om minimaal eens per week vette vis te eten. Omega 3 vetzuren hebben naast een positief effect op je stemming ook andere voordelen. Het verlaagt het slechte cholesterol, verhoogt het goede cholesterol, zorgt voor een lagere bloeddruk en verkleint de kans op hart- en vaatziekten.

Mineralen

Mineralen kunnen ook een verschil maken in je stemming. Een tekort aan een mineraal zoals foliumzuur komt men vaak tegen bij personen met een depressie. Magnesium heeft goede effecten op je stemming doordat het depressieve symptomen kan verminderen. Een tekort aan het mineraal zink zorgt voor verschillende stemming gerelateerde symptomen zoals woedeaanvallen, geïrriteerdheid maar men kan ook minder goed tegen stress.

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten verhogen de serotonine niveaus in de hersenen. Serotonine geeft een goed gevoel. De complexe koolhydraten zorgen ook voor een stabiele afgifte van glucose. Hierdoor blijft het glucosegehalte stabieler waardoor je stemming stabieler is. Graanproducten, volkorenproducten, bruine rijst maar ook groenten zijn een goede bron.

Voedingsmiddelen met een negatief effect

Suiker

Producten met veel suiker moeten vermeden worden tijdens een depressie. De depressieve gevoelens nemen af als suiker niet meer het lichaam binnenkomt. Bij gezonde personen zorgt suiker voor een korte betere stemming maar daarna verandert dit een slechter gevoel. Het bloedsuikergehalte is minder stabiel wat ook een invloed heeft op de stemming.

Te veel eten

Als je te veel eet dat wordt het insuline verhoogd, het testosteron niveau wordt lager en het cortisol niveau wordt ook verhoogd. Deze veranderingen kunnen allemaal bijdragen aan een depressie. Het bloedsuikergehalte wordt ook sterk verhoogd. Dit leidt tot stemmingswisselingen.

Alcohol

Alcohol verlaagt het serotonine niveau in de hersenen tijdens het drinken van alcohol. Na het drinken worden de angsten vermeerderd. Het goede gevoel dat voortkomt uit het gebruik van alcohol is misleidend. Het is ook maar tijdelijk. Alcohol zorgt ervoor dat na het gebruik de stemming slechter is. Personen met een depressie voelen zich na gebruik stukken slechter.

Lekkere dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is de Afslank Receptenbijbel het nummer 1 hulpmiddel voor afvallen in Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en talloze recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk de Afslank Receptenbijbel