Cardio op een nuchtere maag: beter voor afvallen?: in Afvallen tips
 
 

Cardio op een nuchtere maag: beter voor afvallen?


De beste tijd voor cardio oefeningen is in de ochtend. Nog voor het ontbijt en net na het ontwaken is het beste moment. Cardio oefeningen op een nuchtere maag hebben veel voordelen. Zo zijn de opgeslagen koolhydraten op een laag niveau in de ochtend. Het lichaam heeft het grootste deel gebruikt tijdens de nacht. In de nacht is het lichaam ook bezig met de standaard lichaamsfuncties. Daar is energie voor nodig. Dit zijn functies zoals het transporteren van stoffen en ademen. Als je vervolgens wakker wordt zijn de koolhydraatniveau’s in het lichaam laag en ook de bloedsuikerspiegel. Het lichaam heeft dan niet veel keuze om het lichaamsvet aan te spreken voor energie in plaats van koolhydraten.

Niet eten voor je begint

Cardio op een nuchtere maag is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn immers veel mensen die eerst even moeten bijkomen na het wakker worden. Dat is geen probleem. Zorg er dan wel voor dat je nog niet gegeten hebt voordat je begint met de cardio. Niet iedereen is een ochtendmens. Herinner jezelf eraan waarvoor je het doet, wat je doel is en hoe je dat gaat bereiken. Als ochtendcardio dit proces versnelt dan moet je jezelf steunen om het ook te doen. Geef niet op en houdt de motivatie.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Hormonen

Door de ochtendcardio komen endorfines vrij. Dit zijn krachtige hormonen die inspelen op je gesteldheid. Je voelt je er beter en energieker door. De hormonen zijn honderden keren sterker dan bijvoorbeeld morfine. De endorfines worden echter door het lichaam zelf aangemaakt. Na de oefeningen merk je het euforische gevoel goed. Dat is het resultaat van de endorfines die vrijkomen tijdens de oefeningen.

Aanspreken van koolhydraten

De energiebron die het lichaam het liefste aanspreekt zijn koolhydraten. Als de voorraad koolhydraten op een laag niveau is dan moet het lichaam op zoek naar een andere bron van energie. Het lichaam kan dan de eiwitten aanspreken maar ook de vetten. De tweede energiebron die het lichaam normaal gesproken aanspreekt zijn de vetten. De vetten zijn immers de reserves die opgeslagen zijn op het lichaam. Als je een oefening doet nadat je gegeten hebt dan spreek het lichaam eerst de koolhydraten uit de voeding aan. Dat is niet handig aangezien je wilt dat het lichaam het vet aanspreekt. Om deze reden is het niet verstandig om een oefening te doen net na een maaltijd. De kans is groot dat er dan geen vet verbrandt wordt.

Afterburn effect

Lichaamsbeweging in de ochtend heeft als voordeel dat het afterburn effect optreedt. Dit is het effect dat de beweging heeft in de periode na de workout. Je verbruikt immers niet alleen tijdens de lichaamsbeweging zelf calorieën maar ook na de workout. Het lichaam heeft na een workout meer calorieën nodig om te herstellen. Een intensieve cardio oefening in de ochtend kan voor de rest van de dag je calorieverbruik verhogen.

Het heeft dus een positief effect op het metabolisme. Dit is ook de reden waarom lichaamsbeweging vlak voor het slapen niet aangeraden wordt tijdens het afvallen. Het nadeel van deze tijd is dat het metabolisme snel weer daalt nadat je in slaap bent gevallen. Je kunt zo niet volledig gebruik maken van het afterburn effect.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef