Gezond aankomen met deze 4 tips: in Aankomen
 
 

Gezond aankomen met deze 4 tips

muesli
muesli

Veel mensen gaan eraan voorbij dat het heel lastig kan zijn om aan te komen. Wil jij graag aankomen maar komt er geen grammetje bij?  Dan hebben wij een aantal tips voor je waardoor je op een gezonde en verantwoorde manier aan kunt komen.

Hou bij wat je eet

Allereerst is het belangrijk om inzicht te krijgen in je eetgewoontes. Het zou kunnen dat je niet aankomt omdat je simpelweg te weinig eet. Misschien onderschat je hoe actief je bent op een gemiddelde dag of hoeveel calorieën jouw lichaam in rust verbruikt. Als blijkt dat je te weinig eet kun je allereerst proberen om wat meer te gaan eten en zo aan te komen. Eet wat meer bij iedere maaltijd of plan een extra eetmoment in. Blijkt uit je eetdagboek dat je voldoende eet? Bedenk dan of er andere dingen spelen die mee zouden kunnen spelen. Zo speelt bijvoorbeeld stress een grote rol bij gewichtsverlies.

Daarnaast kan het zijn dat je lichaam in de overlevingsstand is omdat er tekorten zijn aan bepaalde vitamines en mineralen, aldus Katrine Rubæk van het voedingsplatform SUNDT. In dit geval is het noodzakelijk om meer te variëren in de voedingsmiddelen die je eet en te kiezen voor meer groenten en fruit, eventueel in combinatie met voedingssupplementen.

Eet regelmatig

Zowel bij het afvallen als aankomen is het belangrijk om regelmatig te eten. Zorg voor minstens drie hoofdmaaltijden op een dag en vul dit aan met twee of drie snackmomenten. Neem genoeg de tijd om te eten en eet niet meer dan je op kunt. Als er niets meer bij kan zit je vol. Als je dan door blijft eten voel je je niet goed. Als je wilt aankomen is het belangrijk om te kiezen voor calorierijke gezonde tussendoortjes. Dit zijn bijvoorbeeld noten, een plak bananenbrood, crackers met notenpasta of hummus of wat extra boterhammen.

Andere eetgewoontes

Heb je ondergewicht en vermoed je dat dit komt door een snelle stofwisseling? Dan kun je experimenteren met je eetgewoontes. Ontbijt ’s ochtends bijvoorbeeld eens met een goed bord havermout aangevuld met noten en gedroogd fruit, of ga voor vier boterhammen in plaats van twee. Misschien ben je geneigd om meer vet te gaan eten om aan te komen, maar dit is ook voor magere mensen ongezond omdat dit vet zich tussen de organen op kan slaan. Kies liever voor producten met veel eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten.

Aankomen met sporten

Je kunt zeker aankomen door te gaan sporten. Zo kun je meer spiermassa creëren waardoor je minder mager wordt. Het valt aan te raden om hulp in te schakelen bij de sportschool. Als je een professionele trainer jouw probleem voorlegt kan deze een persoonlijk programma voor je samenstellen dat gericht is op spiergroei. De dichtheid van een kilo vetweefsel is kleiner dan dat van een kilo spierweefsel, waardoor extra spieren een groot verschil kunnen maken. Daarnaast zie je het ook al snel in de spiegel als je mager bent en wat breder wordt.

Lekkere dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is de Afslank Receptenbijbel het nummer 1 hulpmiddel voor afvallen in Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en talloze recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk de Afslank Receptenbijbel