Wegen op de weegschaal: waar rekening mee houden?: in Afvallen tips
 
 

Wegen op de weegschaal: waar rekening mee houden?


Veel mensen wegen zich meerdere keren per week. De ene keer wegen ze minder, de andere keer meer. Als ze minder wegen dan voelen ze zich gelukkig maar als ze meer wegen is het gelukkige gevoel snel weer weg. Het is niet slim om je stemming van de weegschaal af te laten hangen. Dat is nergens voor nodig. Het gaat om de lange termijn vooruitgang, niet om het dagelijkse of wekelijkse verschil. Alhoewel het voor veel mensen moeilijk is om er op deze manier naar te kijken is het toch de beste manier. Dagelijkse schommelingen zijn heel normaal en niet te vermijden. De ene dag hou je nu eenmaal meer vocht vast dan de ander. Afvallen gaat geleidelijk waarbij de weegschaal niet de beste manier is om de vooruitgang te meten. Je kunt de vooruitgang ook bekijken aan de hand van de positieve veranderingen die je hebt gemaakt aan je eetpatroon. Deze factoren kunnen invloed hebben op je gewicht op de weegschaal.

Water in het lichaam

Het lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Ongeveer 60 tot 70 procent het lichaam is water. Als je nagaat dat het water in het lichaam 10 procent kan schelen dan kun je nagaan dat er dagelijks schommelingen kunnen zijn van een kilo of meer. Het water is immers verantwoordelijk voor heel wat kilo’s van het lichaam. Als je 100 kilo weegt dan bestaat 60 tot 70 kilo uit water.

Eiwitrijke aanrader

Weet je niet welk dieet je moet kiezen? Soms is een dieet niet eens nodig. Door alleen al eiwitrijk te gaan eten kun je grote stappen vooruit zetten. De recepten van Fitchef kunnen je hierbij helpen.

Bezoek Fitchef

Vocht verliezen en vasthouden

Iedereen verliest vocht of krijgt er vocht bij. Er zijn meerdere factoren die ervoor kunnen zorgen dat je meer vocht vasthoudt. Eén van deze factoren is natrium, ook wel bekend als zout. Als je te veel zout binnenkrijgt dan hou je meer vocht vast. Het wordt in Nederland aanbevolen om 1,5 gram natrium per dag binnen te krijgen. De maximale hoeveelheid per dag is 2,4 gram natrium. Dit is vergelijkbaar met 6 gram keukenzout. Om niet veel vocht vast te houden moet je voldoende drinken. Dit klinkt tegenstrijdig maar zo werkt het wel. Je hebt water nodig om vocht te verdrijven dat al in het lichaam aanwezig is. Het wordt aangeraden om minimaal 8 glazen per dag te drinken.

Het is voor een normaal persoon niet mogelijk om meer dan een halve tot een hele kilo vet per week kwijt te raken. Als je meer gewicht kwijtraakt dan is het waarschijnlijk vochtverlies en geen vet. Hoe sneller je afvalt hoe meer je vocht je kwijtraakt. Tijdens een dieet met extreem weinig calorieën verlies je daardoor veel vocht maar relatief weinig vet. Diëten met veel eiwitten of low carb diëten staan erom bekend om veel vochtverlies te veroorzaken.

Wegen na een maaltijd

Het wegen na een maaltijd is niet verstandig. Een goede maaltijd met wat drinken weegt al snel meer dan een kilo. Als je direct na de maaltijd op de weegschaal gaat staan dan ben je dus een kilo zwaarder. Het netto gewicht van de maaltijd komt er dan bij. Dit is niet het gewicht dat je er op de lange termijn van aankomt. Het is goed mogelijk dat je de volgende dag geen grammetje zwaarder bent. Zo snel gaat het immers niet. Als je een echte kilo vet wilt aankomen dan moet je ongeveer 7000 calorieën hebben gegeten. Dat staat gelijk aan ongeveer 14 big macs.

Fitchef dieetrecepten

Sinds het afgelopen jaar is het Fitchef boek het nummer 1 dieet van Nederland. Dat is ook niet zo vreemd gezien de 246 pagina's met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten die je in het boek vindt. Het boek legt uit hoe afvallen precies werkt en vervolgens kun je dit zelf toepassen met behulp van de lekkere recepten.
Bekijk Fitchef